понеділок, 17 вересня 2018 р.

НЕБЕЗПЕЧНІ ІГРИ ПІДЛІТКІВ

Ми говоримо, що велика кількість інформації навколо спрощує отримання знань. Але і тривог теж більшає. Сучасні батьки не встигають усвідомити одну «страшилку», як їм починають розповідати іншу. Що із цим робити, щоб не з'їхати з глузду, і про що справді варто турбуватися?
Час від часу на беззахисні душі й вуха батьків звалюється чергове тривожне повідомлення: «Шок! Сенсація! Врятуйте дітей!». Нас закликають пильнувати, стежити, звертати увагу і не прохо­дити повз. То шкідливі ігри в телефонах, то гумки з вірусом СНІДу, то «Момо», тепер ось до китів із єдинорога­ми добралися. Тривога і страх, які ми відчуваємо після отримання таких новин, —це стани, нав'язані ззовні. Це вже п'ята хвиля зростання популярності таких груп від 2010 року.

Що потрібно зробити дорослим?
Придивитися до поведінки підлітка, учня. Ненав'язливо, не порушуючи його особистих меж.
Вам нема про що турбуватися, якщо  в дитини немає проблем:         
            зі здоров'ям: постійних і тривалих застуд, і головного болю, розладів травлення;    
            у спілкуванні з однолітками й учителями;
            із хобі та заняттями, які вона відвідує із задоволенням;     
            зі спілкуванням з однолітками в школі, у гуртках або просто у дворі;
            зі шкідливими звичками: курінням, уживанням алкоголю;
            із законом;                                  
Нормально, якщо дитина раптом втратила інтерес до навчання й займається непотрібними, на вашу думку, справами. Наприклад, слухає музику весь день і розмальовує стіни своєї кім­нати; у неї з'явилися дивні друзі - «ельфи», запи­салася в гурток «ситхів, рятівників світу». Перш ніж переживати, спочатку більше дізнайтеся про ці захоплення. Можливо, вам захочеться взяти в них участь. Нові друзі та нові інтереси — це нормально. Підліток шукає себе й експериментує, у дитини стаються раптові перепади настрою — від ейфорії до апатії. У підлітковому віці у зв'язку з «перебудовою» організму це теж нормально.
Якщо щонеділі ви з дитиною їдете кататися на лижах, а потім п'єте чай зі смаколиками, якщо в неї є молодша сестра, яка пише зворушливі «Ти мій накраший брад!», якщо тато, зазвичай суворий, все одно несе дитину на руках, коли вона підвернула ногу на ковзанці—це і є «страхувальна сітка», а зовсім не замок на двері в кімнату, не відібраній комп'ютер чи смартфон і не ґрати на вікнах.
Усі випадки суїцидів завжди пов'язані з якоюсь серйозною бідою, з душевним надривом, з три­валим ігноруванням проблем у житті дитини або в її родині. Не буває так, що все було чудово-весело, а потім дитина прочитала жахливий текст і вийшла у вікно. Повинно було пройти кілька місяців мук, сліз, тужливого сидіння на підлозі з вимкненим світлом, спроб ставити собі запи­тання: «Я що, справді виродок?». Спочатку він від­вертається обличчям до стіни і глухо каже: «Наві­що ти взагалі мене нарадила, такого нездару?». Спочатку вона несамовито ридає: «Чому всі люди як люди, одна я— тупа?».
Ось якщо це все пропустити, якщо влашто­вувати скандали через двійки й не ту довжину спідниці, якщо обзивати доньку повією, а сина — жалюгідним невдахою, якщо кричати: «Спочатку зароби, а потім голос будеш підні­мати!», забирати особисті речі, перевіряти без дозволу смс-повідомлення, замикати від друзів, вимагати, щоб дитина стала тим, ким ви заду­мали... тоді — так, тоді вона почне шукати вихід. І знайде його.
Дитина потребує спілкування, морального заохочення з боку мами й тата. Якщо цього немає — діти починають шукати підтримку поза сім'єю. Раніше це була вулиця, тепер — Інтернет.
Загальновідомо, що 11—14 років—це перелом­ний для дітей вік, підліткова криза. У цей період авторитет батьків в очах дитини починає знижуватися, з'являються інші кумири, стаються перші емоційні зриви через нерозділене кохання, уна­слідок чого діти з нестабільною психікою легко потрапляють під вплив маніпуляторів в Інтернеті.
Це вікова особливість: діти відчужуються від батьків, для них важливою стає думка колективу. Причому це може бути не надто соціально прий­нятна група за мірками дорослих. Швидше навпаки: важлива думка соціально неприйнятних груп, де випивають, курять, роблять якісь дорослі або заборонені речі. А батьки відходять на другий план.
Підлітки дуже вразливі, бо вони пережива­ють кризовий період, шукають себе, своє місце в житті. Дитині здається, що вона вже доросла, вона не терпить вказівок, критики. І в цьому її підтримують у таких спільнотах. А ось відпові­дальність брати діти в цьому віці не готові.
Якщо батьки не вміли налагоджувати вза­ємини з дітьми змалечку, то в підлітковому віці ці проблеми поглиблюються. І тому діти вступа­ють у соцмережах у такі спільноти. Їх приймають у щось загадкове, щось «на межі». Це заманливо. А потім уже немає шляху назад, бо їм погрожу­ють, їх шантажують.
Якщо батьки помітили, що дитина захопилася цією грою, важливо зрозуміти, що заходи заборони, хоч і не скасовуються, але не можуть бути основними.
Найкраще, що можна зробити в такій ситу­ації — поговорити з дитиною про віру, надію, любов, про цінності життя, дати зрозуміти своїй дитині, що її люблять і приймають такою, яка вона є. Дуже важливо при цьому говорити з дити­ною не зверхньо, а на рівних.
Звісно, підліток буде такі речі приховувати. Приховують же вони, що почали курити, вжи­вати алкоголь.
Але часто підліток зацікавлений у тому, щоб на нього звертали більше уваги. Багато дітей, які належать до групи «уявних суїцидів», намагаються так привернути увагу, сподіваються, що батьки все - таки почнуть цікавитися їхнім життям.
Такі речі треба виявляти всіма доступними способами.
Батьки мають звертати увагу на те, що дити­на змінилася, догано спить, стала агресивною, на руках з'явилися дивні порізи, зіниці розши­рені, поведінка неадекватна, мовлення нечітке, змінився емоційний стан. Це батьки обов'язково мають бачити і це має бути сигналом, що потріб­но довірливо поговорити. Ця розмова має бути щирою: «Я зараз дуже турбуюся. Я хвилююся, що ти виснажена. Мені не байдуже, що ти маєш втомлений вигляд».
Навіть якщо дитина нічого не каже — це при­від поспостерігати за дитиною, побачити:спить вона чи ні. Батькам треба цікавитися життям власних дітей.
Найголовніша порада: не будьте байдужими до власних дітей, навчіться з ними говорити й будувати довірливі взаємини.
У довірливих взаєминах між бать­ками й дітьми видно й відчутно, коли відбувається щось погане.
Не бійтеся сказати дитині, що ви розгублені і не знаєте, що робити, але хочете, щоб дитина була живою, здоровою і щасливою, і що вона неоціненно важлива для вас.
Іноді можна попросити підтримки в людини, якій більше довіряє ваша дитина і яку вона пова­жає. Це може бути старший брат або сестра, друзі.
 Дуже важливим є питання відносин у родині — довіра.
Також дуже важливо батькам більше часу при­діляти власним дітям, цікавитися їхнім життям, частіше займатися цікавими (та нецікавими, але обов'язковими) справами разом із дітьми.
Діти, у яких немає душевних травм, вважа­ють фахівці, не зацікавляться смертельними іграми, навіть якщо натраплять на них у соцмережах.
Змиріться з тим, що ви не можете повністю контролювати життя під­літка. Якщо ви почнете тиснути на нього й забороняти «сидіти» в Інтернеті, він зануриться в себе и буде робити те саме, але таємно від вас. Хоч би скільки сил та часу забирала у вас робота та інші справи, ви повинні мати час для власних дітей. Важливо показати дитині, що ви в будь-яку мить готові її вислухати.
Дайте їй можливість подружитися з вами.
Якщо підліток розмістив на своїй сторінці фрази або ілюстрації на тему самопри­ниження, нанесення собі каліцтв — це поганий знак. Слід насторожитися, якщо на його сторінці часто трапляються .медузи, кішки, метелики, єдинороги й кити, що пливуть угору, фотографії порізів на руках. Запитайте дитину, що це означає, причому звичайним тоном.
Уважно вислухайте відповідь.
Знайте: ви хороші батьки хоча б тому, що шука­єте відповідь на запитання про те, як захистити власну дитину!
Ви вчите дітей не ходити з чужими дядьками, навіть якщо вони показують кошенят, не пере­бігати дорогу, не робити очевидно небезпечних учинків. Те саме з Інтернетом.
Навчіть дитину, що, якщо написала симпа­тична дівчинка, не факт, що це насправді сим­патична дівчинка. Якщо надійшов лист про те, що тобі заповідають мільйон доларів, то так не буває. Ми ж до цього дійшли, хоча спочатку вагалися. Зрозуміло, що наступне покоління буде досвідченішим у цьому питанні.
Поясніть дитині психологію маніпулятора і всю таємницю цієї гри. А грати ви не забороните. Тре­ба дитину убезпечити й пояснити, які можуть бути ризики, що на тому кінці можуть сидіти досвідчені маніпулятори, які заробляють чималі гроші на таких іграх і знаються на підлітковій психології.
І спробуйте обговорити з ним: «А що ти будеш робити, якщо запропонують, наприклад...», «А якщо запропонують виконати завдання, що ти будеш робити?» І якщо дитина висловлює свою згоду на виконання завдання, то можна сказати: «Можна вчинити не так, а ось так...» і запропонувати їй кон­структивне рішення, запобігти залученню до гри.

Запобіжні заходи

1.     Встановити функцію батьківський контроль на всіх ґаджетах дитини з її згоди.
2.     Перевіряти шкіру дитини на наявність тілесних ушкоджень, особливо порізів. Уразі виявлення з'ясувати, за яких обставин вони з'явилися. У кіберполіції зазначають, що осо­бливу увагу потрібно звертати на пошкодження у формі кита, який для підлітків є символом свободи.
3.     Перевіряти акаунти дитини в соцмережах, поставивши її до відома. Варто час від часу стежити за групами, до яких долучився підліток.
4.     Обов'язково разом переглядати фото й відеофайли з ґаджетів дитини.
5.     Звертати увагу на коло спілкування підлітка.
     6 Стежити, щоб дозвілля дитини було заповнене чимось корисним. Наприклад,   спор­тивними або творчими секціями.

За матеріалами газети «Психолог»

Немає коментарів:

Дописати коментар